SPIS: Løk

LØK

I denne middagen hadde jeg gul løk, litt vanskelig å se i og med at jeg slengte pasta på toppen 😛

Grunnen til at jeg skriver om løk nå er fordi jeg har begynt å spise veldig mye av dette. Jeg steker det og jeg spiser den rå, mmm knallgodt:):)

Hvis man varmebehandler løk får den en god sødmesmak som passer godt til mange ulike matretter. Jeg pleier å spise det til pasta, som tilbehør til hjemmelagte kjøttkaker eller som hovedingrediens i hverdagen. 🙂

Rå løk passer ikke for alle ganer, fordi det er nokså sterkt i forhold til hva norske ganer er vandt til. Det er veldig godt å spise dette til salat, eller å ha på pølse i brød eller lignende 🙂

Jeg er utrolig gla i løk; Jeg spiser rødløk, gul løk, masse hvitløk og liitt purreløk og vårløk.

Noen helsegevinster ved å spise løk;

Man minsker faren for hjerte- og kar sykdommer ved å spise løk
Løk beskytter mot mange typer kreft
Løk motvirker benskjørhet
Løk senker kolesterol nivået i blodet og senker blodtrykket
Løk har en bakteriedrepende virkning, og kan fungere som et naturlig antibiotikum
Løk er bra for astmatikere og allergikere
Løk har anti-diabetisk virkning

 

Så for alle dere løkelskende personer ute i verden – SPIS LØK, det er bare bra 🙂

Kilde:
http://www.bama.no/eway/no/gronnsaker/lok/index.aspx

 

Legg igjen en kommentar

